Saturday, October 19, 2013

Pernikahan



Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Pernikahan?


“Dan segala sesuatu kami jadikan berpasang-pasangan, supaya kamu mengingat kebesaran Allah.” (QS. Adz Dzariyaat (51) : 49).

Bila berbicara mengenai pernikahan... muncul satu perasaan malu. (seriously x tahu kenapa). Rasa macam tak layak, ker.

Husna, pernikahan ini Nikmat Allah... Apapun Nikmat Allah yang baik mahupun yang buruk (contoh: dugaan), bersyukur lah!

Look! Even Cat appreciate LOVE from ALLAH SWT. Sweet.





















Ya Allah, Alhamdulillah. Sesungguhnya engkau menurunkan nikmat ini kepada hambaMU. Engkaulah Maha Mengetahui dan Maha Penyayang. Tidak terbanding kasih sayang antara kami dan kepadaMu. Masukkan kami dalam golongan yang engkau redhai Dunia dan Akhirat.

Semalam ada usrah tajuk 'baitulmuslim'. Tak dapat join sebab pening sgt3. Lepas isyak terus tidur. :( . Tak ada rezeki menimba ilmu semalam..:( Moga yang hadir semalam dapat manfaat dan bertambah ilmu kerana Allah.


Ana (one of my nickname..family ada panggil ana. PakTam selalu ejek, ana,ana,anaconda! Oh nooo..tapi dululah. sekarang dah besar mmg tak lah kan. hahaha.. classmate kt UWA pon panggil Ana. reason: tak nak diorg berbelit-belit sebut hayatul atau husna as a result nama lain yang diorg sebut, soo better Ana je) tak nak tulis panjang, just nak cakap yang main jer. buku study pon near exam baru baca betul2..inikan pula blog nie yang xde manfaat pon. Lagilah malas baca. huh. 

Ok.ok.ok.. MAIN part is... what are my ideas about pernikahan?

                    

1) Pentingkan persiapan after...diulangi, after pernikahan. Bukan b4.. b4 penting juga tapi much2 penting AFTER. Reason: kalau after, sekarang pon kita boleh bersedia.betul.. buat preparation. Kalau tak de jodoh dengan manusia sekalipon...Jodoh dengan kematian kan ada. Kire macam combo lah. hihi.. In Shaa Allah kalau diizinkan Allah, maka baiklah juga Jodoh dengan Kematian yang pasti ditakdirkan. :)

2) Pernikahan itu membina syurga di Dunia untuk menjamin syurga di Akhirat. Rumahku, keluargaku, Syurgaku!!!!

3) Pernikahan dapat menjaga pandangan dan menjaga kehormatan. Ya Allah, kalaupun ana tak de niat untuk kahwin...mengenangkan nikmat pernikahan yang satu ini...akanku doa  untuk ditemukan jodoh. Jika tak de rezeki ke arah itu, aku Redha.

4) Pernikahan itu untuk meramaikan umat Nabi Muhammad S.A.W. Anak! 

                             


Amin

Lupa..mengenai calon? Hah, calon Allah yang terbaik! 

*To be honest, still rasa tak layak berbicara mengenai pernikahan...

kepada yang dah bernikah, bersyukur lah anda semua sebab diberi nikmat ini. Jaga lah nikmat Allah, syukur sebab ianya batu loncatan untuk mendapat nikmat Allah yang berkekalan di Akhirat.

kepada yang belum..(peringatan kepada diri sendiri juga), jangan putus doa. Plus doa dapat pahala. In Shaa Allah jika ditakdirkanNya...pasti ada, :). Jika tidak ditakdirkanNya.... bersangka baiklah dengan Allah.. Sesungguhnya Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. 



P/s: Lepas ini nak cakap pasal kematian pula.. Bersedia kah kita?
Berfikir tentang kematian dapat pahala.... Inikan pula buat persediaan, lagilah dapat pahala. Selalu kita bersedia untuk sesuatu permulaan...macam mana pula kita bersedia untuk sesuatu pengakhiran. Menarik kan! 

Ibnu Umar r.a. berkata, “Aku datang menemui Nabi SAW. bersama sepuluh orang, lalu salah seorang dari kaum Ansar bertanya, ‘Siapakah orang yang paling cerdas dan paling mulia, wahai Rasulullah?’ Beliau menjawab, “Orang yang paling banyak mengingati kematian dan paling siap menghadapinya. Mereka itulah orang-orang cerdas. Mereka pergi dengan membawa kemuliaan dunia dan kemuliaan akhirat." (HR Ibnu Majah)



0 comments: