Monday, November 3, 2008

A chance....

Tengah studi hydrology petang2 nie, tetibe teringat kenangan mase silam. Haha.. xigt pon sbb happen when i was a baby( mane leh igt). Cerita itu distorykn oleh my mother. Pada zaman x dahulu sgt, when i was about 3 month, i was diagnosed 'jantung berlubang'. Entah lar cmne dapat penyakit tue(hanye Allah S.W.T yg taw).

My mother 1st experienced in the ambulanced with the iritating noise( yg bunyi ninoninoninonino) is taking me to hospital besar ipoh from Hospital manjung. Ayah saye seperti biase mmg takot bab2 nie. Die naek kereta jer. X pon nk wat kl drift ngan kete( ikot ambulance). My brother n sister just waiting at the Hospital( assume jer sbb x penah tnye diorg wat pe mase 2). Terharu nye ngan mama cz sentiasa menemani d waktu susah n senang.. Time kaseh, mama! Di hospital Ipoh, saye telah koma. 3 hari rasenye...( x taw lar kalau mama silap kire ari) Wah, lame gak. Orang kate, when kite kome, every minutes ade saraf yg terputus.. no wonder kadang2 ak blur..hahaha.... Doctor da give up on me( sampai hati diorg, ak nk hidup gk). Then, die kate kat my family.." Do wat you want, try tradisonal way pon xpe". X sngke ade doctor percaye ngan tradisional. Biasenye opposite ngan diorg. Oh.. nampak sgt diorg da give up( Oh noooo, i want to live). Pastue, the doctor said dat the incubator that they all letak kn me, sume nye berlaku kematian. maksudnye, case2 yg trk sume letak kt incubator tue.. Takot nye..... Tapi, doctor pesan gak kt my mother,' klu wat secare tradisonal pon, jgn sampai berasap satu hospital. Karang x pasal2 bukan ak sorng jer yg saket, sume pesaket jadi bertambah2 saket.(ayat last ak yg tambah tp lebey krg ah maksud die).

Akhirnye, Mak saye pon bawa ah pakcik itu. N then, x taw ah pak cik 2 wat cmne kt sye. Maybe cm bese, bace doa2( yg pasti x de asap kot selepas diigatknn oleh doctor)... After dat, my mother da x snggup nk tunggu( redha dgn segala2nye). Yg tuggu cume my opah n my paktam. Time kaseh opah, pak tam! mesti wonder, where is my father?.. Ayah keje. x taw lar nape x tunggu, dtg pon jap2 kot.. hahah... xpe lar, mane taw dalam hati die sgt risau tntg ak... The climax of this story, i wake up. Yg peliknye pak tam ckap dalam kol 12.00 pagi. Seyes???Paktam nampak kapas kt mate gerak2.. N then die pon panggil opah. After dat, my family pon datang. Doctor said that it was miracle cz after dat i dunt have any problem with my body. Peliknye. Maybe dats a chance. A chance for me to live. A chance dat i will never get back. I should appreaciate every seconds in my life. We all should.

p/s: maaf lar kalu terase cm ade 'hiperbola' kt dalam cite ini.. Bese ah, klu cerite msti ade yg tokok tambah. But basically, that was i been told. pokoknye, ak penah mengalaminye n hope it will never happen again.

4 comments:

dya said...

Pergh!!Siyesly??uhu..i agreed wit 1 thing,"Appreciate evry moments in our life cz we dunno whether 2mrrw will still be there for us..for our beloved one.."

Husna said...

Seyes ah, x caye tnye mak ak...heheh=)

Anonymous said...

oh dear~
that story is absolutely true
u had the chronic time but ur older sister nih yang slalu dibuli, the fragile one.
kan2??

Anonymous said...

cis.die kua due kali plak.
delete satu la eh adik oiii~